5 největších chyb při tvorbě cen | PriceKit

Stanovení cen je mnohem složitější, než se na první pohled zdá. Podívejme se na nejčastější chyby v této oblasti! 

 

Robíte tyto chyby také? Poďme si je projít.

5 NEJVĚTŠÍCH CHYB PŘI TVORBĚ CEN 

Stanovení cen je mnohem složitější, než se na první pohled zdá. Pokud se tedy snažíte jít na věc jednoduše nebo ignorujete důležité aspekty kvůli nedostatku zkušeností, můžete přijít o významné příjmy. Podívejme se na nejčastější chyby v této oblasti! 

 

1. SPOLÉHÁNÍ SE NA INTUICI 

Snad nejhorší možností ze všech je stanovit cenu čistě na základě předtuchy. Jinými slovy, nezohlednit informace z vlastního obchodování nebo z trhu. V praxi to znamená, že obchodník spoléhá na své štěstí: i když se mu v některých případech podaří maximalizovat zisk, je to čistě náhoda. 

 

Je pravda, že stanovení ceny pomocí sledování trhu a analýzy cen konkurence vyžaduje mnohem více úsilí, ale v současné době jsou k dispozici softwarová řešení, která tuto práci podporují. 

 

2. VYNECHÁNÍ KONCEPCE 

Je také neefektivní začít stanovovat ceny tak, že projdete celý sortiment od A do Z. Po chvíli zjistíte, že je to obrovský úkol, který nemůžete splnit. Ve většině případů se v tomto okamžiku obchodník dostane do spěchu: bez koncepce (i na základě instinktu) se vrhne na určité skupiny výrobků, které považuje za důležitější. 

 

Než začnete stanovovat ceny, je naopak vhodné si uvědomit, že obvykle 80 % příjmů generuje 20 % produktů a že je nejlepší zaměřit se na těchto 20 %. I v rámci této skupiny produktů se vyplatí předem definovat postup, který lze při tvorbě ceny dodržovat.  

 

3. IGNOROVÁNÍ ZÁSOB 

Další základní chybou je, že obchodník při tvorbě ceny ignoruje informace o zásobách. Tvorbu ceny však může zásadně ovlivnit to, zda a kolik daného produktu je na skladě. Cena totiž hraje významnou roli i při udržování zásob na optimální úrovni. 

 

4. ABSENCE STRATEGIE 

Někdo se nemusí dopouštět výše uvedených chyb a může dokonce sledovat změny tržních cen – přesto se však může cítit ztracen, pokud neví, jak reagovat. A dobře reagovat lze pouze tehdy, pokud máte cenovou strategii, kterou důsledně dodržujete. Tato strategie může být mnoha typů:  

 

  • nákladová 
  • hodnotová 
  • konkurenční  
  • balíčková 

 

 

Více se o nich dočtete v našem článku o cenových strategiích pro e-shopy. 

 

5. STÁLE SE SNAŽÍTE SNIŽOVAT CENY 

Snad nejdůležitějším poučením z výše uvedeného je, že úprava cen se nerovná jejich snížení. Ve skutečnosti je na maloobchodníky vyvíjen velký tlak, aby ceny snižovali, protože zákazníci očekávají, že internetové obchody budou levnější než skutečné. To však neznamená, že ceny mohou jít pouze dolů. Může se také stát, že se cena určitého výrobku z nějakého důvodu na trhu pohne směrem nahoru a konkrétní obchodník může zůstat ve srovnání s ostatními nejlevnější, i když své ceny zvýší.  

 

Proto lze tvorbu cen účinně podpořit softwarovým řešením, které sleduje ceny a zásoby konkurence, zná strategii svého klienta a dokáže ceny automaticky upravovat. Tímto způsobem může obchodník optimalizovat výnosy a zisky namísto neustálého snižování cen.  A od toho tu je  PriceKit, který můžete vyzkoušet již dnes na 14 dnů zadarmo.