Cenová strategie pro e-shopy | PriceKit

Jsou k dispozici sofistikované metody, například softwarová řešení, která sledují a analyzují změny cen a ukazují příležitosti, které trh nabízí. 

 

Jako si nastavit strategii pro e-shopy v době vysoké inflace?

1. CENOVÉ STRATEGIE PRO E-SHOPY 

 

Tradiční obchodníci i dnes často používají pro tvorbu cen velmi nesofistikovaný nástroj, přičemž, cenová strategie pro e-shopy je velmi důležitá. Vezmou čistou pořizovací cenu výrobku, vynásobí ji koeficientem 1,8 a poté připočtou DPH. A to je vše. Pokud se výrobek neprodává, přecení ho, někdy dají slevu a někdy se pustí do cenové války s konkurencí, někdy až do ztráty. Tuto metodu lze nazvat intuitivní, neboť z ní vyplývá, že uživatelé této metody se rozhodují na základě malého množství reálných informací. V tomto rozhodovacím procesu neexistuje žádné vědomé plánování, je to prostě jednoduchá reakce na události na trhu. 

 

V současné době jsou k dispozici mnohem sofistikovanější metody. Existují například softwarová řešení, která sledují a analyzují změny cen a skladových zásob konkurentů, ukazují příležitosti, které trh nabízí, navrhují, u kterých výrobků se vyplatí změnit ceny, a dokonce navrhují i maximalizaci zisku na základě nákupních cen. 

 

2. EFEKTIVITA A ÚSPORA NÁKLADŮ 

 

Používání systémů elektronického prodeje do značné míry minimalizuje náklady na prodejní kanál, aniž by bylo nutné udržovat vytížené a drahé kanceláře nebo prodejny. Ačkoli zavedení online infrastruktury, potřebné k provozování elektronického obchodu, může znamenat dodatečné náklady, prodej se přesto z větší části vyznačuje snížením cen. Důvodem je řada účinných forem reklamy, které podporují online prodejní systém, a také samotná úspora nákladů. Prodej prostřednictvím elektronického obchodu se však vyznačuje i opačným efektem, kdy maloobchodníci s reálným obchodem uměle udržují vysoké ceny, aby se nestali sami sobě konkurenty. 

 

Tato specifická a jedinečná situace skutečně vyžaduje výjimečné ceny. Pro internetové prodejce může být stanovení cen zboží a služeb velkou výzvou. Proto je nezbytné znát základy tvorby cen na internetu a umět stanovit cenu, která osloví potenciální zákazníky, pokryje náklady a přinese zisk. 

 

Níže jsou uvedeny čtyři základní modely tvorby cen, které lze použít k vytvoření charakteristických typů cen, které dlouhodobě dynamicky fungují. Nezapomeňte však: ze strategického hlediska je nejlepší zvolit takové metody, které ze zákazníků loajálních k ceně vytvoří zákazníky loajální ke značce. To vyžaduje nejen konzistentní cenotvorbu, ale také profesionální zákaznický servis, co v konečném důsledku bude znamenat zvýšení efektivity a úsporu nákladů.

 

3. CENOVÁ STRATEGIE ORIENTOVANÁ NA NÁKLADY 

 

Tento cenový model je v maloobchodním elektronickém obchodě nejjednodušší a nejoblíbenější. Konečná tržní cena výrobku nebo služby je určena následujícími náklady: náklady na výrobu, distribuci a prodej. K této ceně musí e-obchodník připočítat požadovanou ziskovou marži, aby dosáhl konečné tržní ceny na internetu. Tento model umožňuje rychlé a přesné stanovení cen bez významného průzkumu trhu nebo zákazníků a poskytuje statický zisk za každý prodaný výrobek nebo službu. Existují dva způsoby výpočtu nákladově orientovaných cen: fixní náklady, kdy se kromě variabilních a fixních nákladů zohledňuje i zisková marže, a přímé náklady, kdy se zohledňují pouze variabilní náklady a procento očekávané marže.  

 

 

4. CENOVÁ STRATEGIE ZALOŽENÁ NA HODNOTĚ PRODUKTU 

 

Cenová strategie založená na hodnotě produktu je taková, při níž jsou ceny stanoveny na základě toho, kolik jsou zákazníci v aktuální oblasti trhu ochotni za výrobek nebo službu zaplatit. V tomto pojetí tedy cena vychází z pozice vnímané kupujícím, neboť e-shop se zaměřuje na hodnotu produktu, jak ji určuje trh a kupující v dané situaci. Tento typ tvorby cen je optimalizovaným přístupem k tvorbě cen v elektronickém obchodě a představuje poměrně složitý proces, neboť vyžaduje zohlednění řady faktorů a přesné posouzení ze strany kupujících i trhu. Je třeba určit nejzákladnější vlastnosti výrobku nebo služby, uvědomit si nejdůležitější důvody nákupu a v neposlední řadě pochopit význam ceny v elektronickém obchodování. Cenová strategie zaměřená na hodnotu je však celkově jednou z nejvýhodnějších forem tvorby cen, pokud má e-obchodník správné základní znalosti a počítá s časem jako s pozitivní příležitostí. 

 

5. CENOVÁ STRATEGIE ZAMĚŘENÁ NA KONKURENCI 

 Jak již název napovídá, tato metoda neustále sleduje změny cen konkurence a na jejich základě upravuje své vlastní. Vzhledem k tomu, že cílem je vždy maximalizace ziskovosti, vyplatí se tento model zvolit pouze v případě, že prodáváte naprosto stejný produkt nebo službu jako konkurence, není mezi nimi žádný podstatný rozdíl a můžete se spolehnout na dosavadní průzkumy a zkušenosti konkurence. Toto trvalé spoléhání se na konkurenci může rychle vytvořit cenovou konkurenci, což může vést ke snížení marže, přičemž bez ní se vyplatí prodávat výrobek nebo službu jen ve výjimečných případech.  

 

6. CENOVÁ STRATEGIE ZAMĚŘENÁ NA BALÍČKY 

 

Tento cenový model může být velmi efektivní a ziskový, pokud se správně využije jeho potenciál. Dva vzájemně kompatibilní produkty nebo služby má někdy smysl prodávat v balíčku, protože zákazníci téměř vždy dají přednost nákupu v této podobě, pokud nemusí platit plnou cenu a mohou ušetřit nějaké peníze. Tento způsob by se samozřejmě měl občas použít i jako protiváha minimálního zvýšení ceny, aby zákazníci nekupovali balíčky, ale levnější, a přesto výnosnější samostatný výrobek/službu. 

 

Cenovou startegii zvládnete hravě ak vyzkoušíte PriceKit.