Co je míra ziskovosti a proč ji potřebujete znát? | PriceKit
Postup tvorby ceny je těžší, než se zdá. Vyhněte se začátečnickým chybám a zjistěte, jak vytvořit cenu, která vám přinese zisky.
1. Co tvoří cenu?
Postup tvorby ceny je podobný, jako když stavíte dům. Základ tvoří maloobchodní nákupní cena, od které se postupuje dále k nákladům (vysvětlíme později) a zisku. Součet všech těchto prvků dává dohromady cenu, která je ale zatím jen hrubou stavbou, kterou je potřeba dodělat. Finální úpravy představuje připočtení DPH. Tím získáte finální, tj. spotřebitelskou částku, se kterou můžete produkt vypustit na trh.
2. Výpočet marže
Abyste si udělali přesný obrázek o svých příjmech a mohli dlouhodobě plánovat, musíte znát své náklady co nejpodrobněji. Náklady jsou všechny výdaje, které vynakládáte na dosažení příjmů, včetně režijních nákladů, nájemného, mezd, reklamy, daní, nákupu, obměn zařízení atd. Ti, kdo začínají s online podnikáním, je mnohdy nedokážou podrobně vyčíslit. Proto je dobré hned na začátku vyhledat pomoc účetního.
(Dobrý) obchodník, bude své výrobky nebo služby pochopitelně prodávat za vyšší cenu, než za jakou je pořídil. Připočte si tedy tzv. hrubou marži. Aby si obchod udržel stabilitu, musí hrubá marže pokrýt náklady a zisk. Odvíjí se od ní, jak dlouho se můžete udržet na trhu a jaká vylepšení můžete ve svém podnikání provádět.
3. Index ziskovosti
Úspěch svého podnikání můžete měřit výpočtem míry ziskovosti. Co to znamená?
Míra ziskovosti vám zjednodušeně řečeno, říká, jak velkou část příjmů si firma ponechá, ale zohledňuje také náklady. V podstatě se vypočítá vydělením zisku výnosy. Rozlišujte:
Hrubou míru ziskovosti: poměr zisku k výrobním nákladům.
Př.: Za zboží zaplatíte 5 000 Kč, ale prodáte ho za 7 000 Kč, v takovém případě je hrubý zisk 2 000 Kč. Pokud tuto hodnotu vydělíte celkovými tržbami, získáte hrubou ziskovou marži.
Tato hodnota zahrnuje náklady na vytvoření výrobků.
Čistou míru ziskovosti: ta ukazuje, jak jste úspěšní v generování příjmů. Od výnosů navíc odečítá náklady na prodané zboží a další náklady na provoz, daně, splátky dluhů. Tedy vše, co si nenecháte.
Př.: Nakoupíte zboží za 8000 Kč, dále ho prodáte za 10000 Kč a další vaše náklady činí 1000 Kč. Váš čistý zisk 1000 Kč, vydělíte celkovým příjmem a vynásobíte 100. Tím zjistíte čistou marži (míru ziskovosti), která v tomto případě 10 %.
Tak hodnota zahrnuje i všechny dodatečné náklady jako je propagace, distribuce apod.
Čím vyšší je míra ziskovosti, tím více se podniku daří
Je důležité si uvědomit, že samotný výpočet míry ziskovosti vám neposkytne úplný obrázek o tom, jak si váš podnik vede, ale poskytne vám důležitou informaci – pokud je příliš nízká, musíte provést změny, počínaje cenotvorba produktu. Jinak se na trhu neudržíte.
Při tvorbě ceny v podniku musíte zohlednit mnoho věcí, ze kterých vám možná jde hlava kolem. Pokud ale použijete dobrý software, půjde to o dost snáz. Vyzkoušejte PriceKit.
A nezapomeňte, že zaměřovat se na náklady nestačí, abyste byli úspěšní, musíte mít také patřičné zisky!