Co je to poměr cena/výkon? | PriceKit

Stručně řečeno, hodnota za peníze znamená, že za své peníze získáte nejlepší hodnotu. Řekněme, že investujete do dobrých věcí. 

 

Co je to poměr cena/výkon a jako ho využít?

CO JE TO POMĚR CENA/VÝKON? 

Je to často používaný termín, ale víme, co přesně znamená? Stručně řečeno, hodnota za peníze znamená, že za své peníze získáte nejlepší hodnotu. Řekněme, že investujete do dobrých věcí. 

 

1. Proč je dobré nakupovat uvědoměle? 

 

Vědomým nakupováním můžeme myslet několik věcí. V klasickém smyslu, ve smyslu ochrany spotřebitele, uvědomělý nakupující zná svá práva, zná hodnotu výrobku, je informován o kvalitě a cenách. Kromě toho můžeme být uvědomělí z hlediska životního prostředí, tj. nakupujeme výrobky, které skutečně potřebujeme. Bereme v úvahu, z čeho je výrobek vyroben, jak je vyroben, jaký je obal a odkud pochází.  

S tím úzce souvisí i poměr cena/výkon, kdy se zaměřujeme na výběr nejlepší investice vzhledem k našim možnostem. Je tedy zbytečné utrácet za něco, co se nevyplatí.

 

 

2. Přístup k ceně versus kvalitě 

 

Na danou hodnotu za určité množství peněz se můžeme dívat ze dvou hledisek.

  • První je, když se díváme na náklady. Spotřebitelská cena zahrnuje výrobní náklady plus příplatky účtované výrobcem a prodejcem, plus DPH. 

Podívejme se na příklad:  


Výrobní náklady na výrobek jsou 1000 CZK, ale výrobce jej prodává obchodníkovi za 2000 CZK. Obchodník si na výrobku také připočte marži 1000 CZK, takže čistá cena se změní na 3000 CZK. Když k ní připočteme DPH, dostaneme spotřebitelskou cenu 3810 CZK. 

 

Poměr ceny a hodnoty lze vypočítat tak, že čistou cenu zboží (3000 CZK) vydělíme výrobními náklady (1000 CZK). Výsledek je 3. To by nemělo být nijak zvlášť překvapivé, protože za výrobek obvykle platíme více, než za kolik je možné jej skutečně vyrobit. 

 

Ne vždy si však tyto údaje uvědomujeme. Navíc není dobré k tomu přistupovat z tohoto úhlu pohledu, protože vynecháváme velmi důležitý faktor: kvalitu. Pokud za své peníze dostanete špatnou kvalitu, není to dobrý poměr ceny a kvality. 

 

Přístup založený na kvalitě je méně přesný. Hlavní je stále získat co nejlepší poměr ceny a kvality, takže nehledáme nejlevnější výrobek, ale takový, který je nejhodnotnější. Nejnižší cenu volte pouze tehdy, pokud jste si jisti, že budete spokojeni s kvalitou. Na tom staví řada obchodních řetězců, jen si vzpomeňte na výrobky jejich vlastních značek! 

 

Pokud ke kvalitě přistupujete s ohledem na poměr cena/výkon, pak pro vás úspora není primárním cílem. Nepřímo lze říci, že dlouhodobě šetříme, protože jedna větší investice dnes nahrazuje několik menších (klasickým příkladem, a to aktuálním v době koronavirové epidemie, je toaletní papír – nejprve se vyprodala střední cenová kategorie, pak vše). 

 

3. Pokud je značkový, je lepší? 

 

Máme tendenci důvěřovat známějším, větším značkám, protože předpokládáme, že budou plně vyhovovat našim požadavkům na kvalitu. Je na tom něco pravdy, ale buďte opatrní! Prvním znakem uvědomělého spotřebitele je, že se nenechá zlákat marketingem: udělá si průzkum a pak se rozhodne. Nejde jen o výrobky značkový, ale i o prodejce, internetové obchody, obchodní řetězce. 

 

V dnešní době je to snadné, existují desítky internetových stránek, které porovnávají ceny. Existuje mnoho recenzí výrobků, a dokonce i platforem, které doporučují produkty na základě názorů zákazníků.  Pokud je pro vás důležitý poměr cena/výkon, měli byste se před nákupem podívat. 

 

4. Stanovení cen na základě hodnoty 

 

Stanovování cen, tedy cenotvorba je ošemetná záležitost, a to jak pro obchodníka, tak pro kupujícího. Cena musí odrážet skutečnou hodnotu výrobku a splňovat očekávání kupujícího. Využijte toho, že pokud prodáváte něco hodnotnějšího, nejprve řekněte, jakou to má přidanou hodnotu, a pak to uveďte cenou! A jako kupující se nesnažte z každého nákupu vyváznout levně, protože se může stát, že později zaplatíte více! 

 

Při provozování internetového obchodu je věčným problémem: vyplatí se zabývat se "výplňovými" položkami za pár set českých korun? Záleží na okolnostech, protože v klidnějším období se může vyplatit investovat do nich energii (skladování, vychystávání, balení), ale v rušném Black Friday už méně. 

 

Hodnota za peníze tedy vždy zahrnuje informovanost. Pokud kupujete věci, které jsou kvalitní, vlastně neutrácíte peníze, ale investujete.