Hlavní typy tvorby cen | PriceKit
Představujeme modely, které lze použít k vytvoření osobitého typu cenotvorby, která dlouhodobě dynamicky funguje.
DVA HLAVNÍ TYPY TVORBY CEN
Elektronický obchod vyžaduje specifické, individuální ceny. Jak jsme již napsali, v této oblasti existuje dvojkolejnost: na jedné straně internetový obchod generuje snížení cen v důsledku úspory nákladů, na druhé straně provozovatelé s kamennými obchody často udržují vysoké ceny, aby se nestali konkurenty.
Výjimečnou cenotvorbou, kterou tato situace vyžaduje, jsme se již zabývali a představili jsme čtyři základní modely, které lze použít k vytvoření osobitého typu cenotvorby, která dlouhodobě dynamicky funguje.
Mnozí používají takzvanou tvorbu cen na základě nákladů. Ta spočívá ve stanovení jednotkové ceny na základě celkových nákladů na výrobek plus zisku.
Proč vycházet právě z tohoto postupu?
Protože to je cena, pod kterou nemůžete jít, protože pak nebudete mít dostatečný zisk.
Obrázek lze dále rozvést. Existují i další aspekty stanovení ceny. Při stanovování cen je třeba vzít v úvahu dva jednoduché zákony:
1. které výrobky naši zákazníci vyhledávají
2. které výrobky přinášejí malý zisk a které velký zisk
Marže
Při stanovování cen lze zisk neboli ziskové rozpětí určit podle toho, zda výrobek sami vyrábíme, nebo zda jej pouze distribuujeme. V prvním případě musíme vzít v úvahu řadu věcí, od surovin potřebných k výrobě výrobku přes výrobní náklady a počet kusů až po variabilní náklady (např. na balení). V druhém případě může naši cenu a náš zisk ovlivnit cena, kterou nám dodavatel nebo výrobce poskytne. A konečnou cenu lze určit několika technikami/strategiemi.
Je důležité mít na paměti jeden základní zákon: Které výrobky jsou ty, na nichž máme malý zisk? Tyto výrobky by měly být oceněny zvlášť.
Co zákazníci hledají?
Dalším jednoduchým základním zákonem je, jaké produkty naši zákazníci vyhledávají a jaké ne. Zda se snížila poptávka po některých výrobcích, a pokud ano, do jaké míry? Vyplatí se také podívat na to, zda poptávka po určitých výrobcích klesá sezónně, nebo jde o trend a je dlouhodobějšího rázu? Můžete se také podívat na to, jaká je vaše cena v porovnání s konkurencí a k jakým cenovým pohybům na trhu došlo – to můžete sledovat pomocí nástroje PriceKit. Je náš produkt jedinečný, nebo ne? Uvádíme také seznam výrobků, u kterých klesla poptávka.
Co můžete udělat?
Dalším krokem k optimalizaci situace může být "vytlačení" produktů z internetového obchodu, u kterých klesla poptávka a je u nich malá ziskovost. To by mohlo znamenat jejich prodej se speciální nabídkou (například v rámci balíčkové nabídky, jako součást balíčku více produktů) nebo jejich dočasné stažení z internetového obchodu či prodejny. Zpravidla se vyplatí držet na skladě ty výrobky, o které je zájem a které mají vyšší hodnotu – s výjimkou několika výrobků, které je téměř povinné držet na skladě kvůli jejich kvalitě nebo jiným parametrům (např. statusový symbol), protože zvyšují prestiž obchodu.
Pokud zákazníci výrobek vyhledávají, ale je z něj malý zisk, cena se přehodnotí. Další možností může být propagace výrobku, který zákazníci hledají, se správným sdělením správné cílové skupině, aby se po něm opět vytvořila poptávka. Vyplatí se také propagovat výrobky, které mají vyšší zisk a jsou zákazníky žádané.
Vždy mějte také na paměti: váš výrobek nebo služba by měly být pro zákazníky skutečným řešením. Místo neustálého snižování cen můžete optimalizovat své příjmy a zisky.
Při tvorbě ceny v podniku musíte zohlednit mnoho věcí, ze kterých vám možná jde hlava kolem. Pokud ale použijete dobrý software, půjde to o dost snáz. Vyzkoušejte PriceKit.