Psychologie tvorby cen: 7 tipů pro tvorbu cen | PriceKit

Stanovení cen není vůbec jednoduché. Na jedné straně vyžaduje spoustu výpočtů a na straně druhé je třeba se silně zaměřit na logiku zákazníka. 

POZNÁTE PSYCHOLOGII TVORBY CEN? MÁME PRO VÁS 7 TIPŮ PRO SPRÁVNOU TVORBU CEN.

 

 Před uvedením výrobku nebo služby na trh je stanovení ceny nejdůležitější částí. Na tomto vše stojí a padá, protože jde o krok v činnosti podniku, kdy se ziskovost firmy projeví ještě předtím, než se objeví u zákazníků. 

 

Stanovení cen není vůbec jednoduché. Na jedné straně vyžaduje spoustu výpočtů a na straně druhé je třeba se silně zaměřit na logiku zákazníka. Marketéři mnohokrát říkají, že je to jako myslet hlavou svého zákazníka. Jinými slovy, berte v úvahu jejich úhel pohledu a jejich psychologii, nikoliv svůj vlastní. A to úzce souvisí s oslovením potenciálních zákazníků.  

 

Psychologií tvorby cen se nejčastěji a nejhlouběji zabývají odborníci na cenotvorbu a marketingoví stratégové. Proč? Protože je vlastně součástí jednoho z nejinovativnějších trendů v oblasti cenotvorby, neuromarketingu, který ve zkratce znamená, že když chcete něco prodat, záleží především na bezprostředním vnímání vašich zákazníků. Jinými slovy, co zákazník cítí a co si myslí, když se setká s cenami, na které jste ho vycvičili – protože v prvním okamžiku si k cenám vytvoří sympatie, nebo v horším případě odpor a proto je dynamický pricing jednou z možností jako toho docílit.

 

Většina metod cenové psychologie se zaměřuje na to, aby ceny internetových obchodů byly co nejnižší (nebo se tak tvářily), a nalákaly tak zákazníky k nákupu. Je to však mnohem složitější, protože existuje mnoho psychologických cenových technik a triků, které stojí za to vyzkoušet v praxi, abyste oslovili potenciální zákazníky. Nyní vám představíme kouzelnou sedmičku! 

 

1. Snižte cenu o haléř nebo dva! 

 

Jedná se o jednu z nejčastěji používaných technik nejen v elektronickém obchodě, ale v obchodě jako celku. A přiznejme si, že pokud jste na druhé straně jako kupující, na tuto taktiku naletíte také.  Je úplně jedno, jestli je cena 2000 CZK nebo 1998 CZK, ale přesto to vyvolává iluzi, že cena je ještě nižší. 

 

2. Rozložte konečnou částku na splátky! 

 

Samozřejmě, pokud máte tu možnost. Pokud prodáváte například notebooky a můžete nabídnout splátkový prodej, vyplatí se zdůraznit spíše jednotlivé splátky než celkovou cenu. Uvádění ceny na splátky totiž snižuje celkové vnímání nákladů v myslích zákazníků. Tento tip by samozřejmě neměl být používán ve snaze oklamat zákazníky a skrýt celkovou cenu, proto by mělo být jasně uvedeno, že zobrazená cena je splátka, a nikoli celá cena. 

 

3. Dbejte na to, aby byly ceny řádně označeny! 

 

Je důležité, aby u každé ceny byla vybrána správná velikost, barva a umístění. Zvláštní ceny by měly být psány větším písmem a umístěny na viditelném místě, aby si je potenciální zákazník zapamatoval. Rada navíc: zákazníci mají tendenci fixovat svůj pohled na pravou stranu obrazovky, protože začínají číst zleva. Studie ukázaly, že vyšší ceny by měly být umístěny vpravo, protože dochází ke zkrácení celkových hodnot, takže ceny jsou vnímány jako úspornější. 

 

4. Vždy zobrazujte referenční cenu! 

 

Je klíčové, aby si nakupující neustále uvědomoval úspory, jinak je méně pravděpodobné, že klikne a nakoupí. Ukazujte, jaká byla původní cena výrobku nebo služby, tedy referenční cenu aby pochopil výhodnost slevy. 

 

5. Věnujte pozornost barvě cen! 

 

Jak již bylo zmíněno, důležitá je velikost a umístění ceny, ale také psychologie barvy. Cena vypadá mnohem atraktivněji, pokud je zobrazena ve správném odstínu. Důležité je také používat barvy, které jsou pro zákazníka pozitivní, takže zelená je ideální – pokud chcete nabídnout optimální cenu, zlatá – pokud chcete nabídnout prémiovou kvalitu, a červená – pokud chcete upozornit na nepřehlédnutelnou nabídku. 

 

6. Procento je větším lákadlem než hodnota! 

 

Procenta, zejména u produktů s nižší cenou, mohou být skvělou hodnotou, která zvýrazní prvky akce. Protože věřte nebo ne, je rozdíl, zda je lepší ušetřit 5 000 CZK nebo 5 procent!  
I když je konečný výsledek stejný. Technika procentuální úspory pomáhá kupujícímu lépe porovnat nabídky bez ohledu na to, jakou ekonomickou hodnotu budou představovat. 

 

 

 

7. Akce načasujte na začátek měsíce! 

 

Načasováním akcí a slev na začátek měsíce se zvyšuje šance na uskutečnění nákupu, protože tehdy mají zákazníci snad plné kapsy. Tímto způsobem můžeme zajistit, že nakoupí více než jeden produkt najednou a nebudou se cítit provinile kvůli svému měsíčnímu rozpočtu. Přiznejme si, že na začátku měsíce utrácíme peníze rychleji než na jeho konci. A stejně tak to dělá každý! 

 

Přiznejste se, kolik těchto triků používáte vy?